UX to skrót od angielskiego User Experience, co można przetłumaczyć na doznania użytkownika wchodzącego na konkretną stronę. Jak można się domyślić, chcemy oczywiście, aby te doznania i doświadczenia były dla niego jak najlepsze. Wzbudzenia pozytywnych odczuć jest ważnym krokiem do tego, aby klient nie tylko zatrzymał się na dłużej na stronie www, w sklepie internetowym, ale przede wszystkim dokonał zakupu produktu lub usługi, a także zapamiętał firmę jako tę, która spełnia jego oczekiwania. Temat odpowiedniego zastosowania UX jest ważny, dlatego chcemy poświęcić mu więcej uwagi.
UX – co to jest?
UX jest to suma podjętych działań, które wpływają na pozytywne odczucia klienta, odbiorcy danego produktu, miejsca, strony internetowej, sklepu internetowego itd. UX można nazwać już pewną filozofią dbania o klienta, co oczywiście wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Próba zadowolenia klientów jest bardzo trudna, czasochłonna i wymaga naprawdę dużej wiedzy, zaangażowania i badania rynku. Bardzo trudno jest trafić w oczekiwania ogółu klientów, zatem należy przede wszystkim skupić się na grupie docelowej. W jej poznaniu bardzo pomocne są różnorodne narzędzia, zarówno te podstawowe jak Google Display Planner, czy te bardziej złożone, ale też różnorodne raporty, które każdego roku przedstawia wiele firm statystycznych dla różnych gałęzi rynku. Firma może przeprowadzić także własne badania. Wszystko to pozwala na jeszcze lepsze poznanie swoich klientów i ich preferencji.
Kiedy mówimy o dobrze działającym UX na stronie, mamy na myśli to, że klient:
- bez problemu znajduje interesujący go produkt,
- może swobodnie poruszać się po stronie,
- może swobodnie dodawać produkty do koszyka,
- nie napotyka problemów z płatnościami i wyborem dostawy,
- będzie mógł dokonać zakupu z urządzenia mobilnego, np. smartfona,
- intuicyjnie będzie widział, co stanie się po naciśnięciu kolejnych przycisków,
- nie będzie zaskakiwany nachalnymi reklamami i głośną muzyką
- będzie mógł zapoznać się z aktualnymi promocjami
Co ma duży wpływ na UX w sklepie internetowym?
Jest całe mnóstwo rzeczy, które są ważne w kontekście UX. Nie bez powodu duże firmy chętnie zatrudniają UX Designerów, aby wciąż trzymali oni rękę na pulsie. Poniżej omówimy kilka bardzo ważnych przestrzeni dla UX w sklepie internetowym.
Slidery, banery i inne reklamowe grafiki
Klienci sklepów internetowych nie lubią być zasypywani reklamami, gdyż po prostu przeszkadzają w zakupach. Jednak, nie może zabraknąć ich w sklepie. Chcemy przecież przekazać klientom informacje o aktualnych promocjach oraz o wyjątkowych ofertach znajdujących się obecnie w naszej ofercie. Warto robić to w nienachalny sposób. Reklamy powinny się zmieniać, jednak nie zbyt szybko, aby każdy mógł zapoznać się z informacją. Co więcej, każdy klient powinien mieć szanse powrotu do interesującej go reklamy. Jest to możliwe poprzez zastosowanie strzałek lub innych znaczników. Ze wszystkimi reklamami typu banery trzeba bardzo uważać. Ich przesyt może odstraszać klienta.
Zdjęcia w sklepie internetowym
Czy można wyobrazić sobie sklep internetowy, w którym nie znajdziemy zdjęcia interesującego nas produktu? Ich ilość i rodzaj zależy od asortymentu, jednak należy trzymać się kilku ważnych zasad:
- każda kategoria powinna być opatrzona zdjęciem,
- każdy produkt powinien mieć przynajmniej jedno zdjęcie (najlepiej kilka),
- zdjęcia powinny być wysokiej jakości,
- zdjęcia powinny szybko się ładować.
Sprawne poruszanie się po stronie
Sklep internetowy przyjazny klientowi to taki, który ma dobrze rozbudowany pasek nawigacji, wyszukiwarkę z autouzupełnianiem, dobrze opisane i jasne kategorie, możliwość sortowania produktów, np. po wielkości, cenie, kolorze, modelu itp. Bardzo duże znaczenie ma także swobodny dostęp do koszyka, w każdym momencie robienia zakupów. Klient powinien widzieć ile produktów ma w danej chwili w koszyku i jaki jest koszt koszyka.
Oprócz wyżej wymienionych praktyk wpływających na wysoki UX należy także wspomnieć o dobrej organizacji strony produktowej, tak aby znalazło się na niej jak najwięcej informacji o rzeczy, którą chcemy sprzedać. Mamy nadzieje, że artykuł ten był do Państwa pomocny. W razie jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu. Chętnie kompleksowo zajmiemy się Państwa sklepem internetowym.